Jean Paul Gaultier


„The bottle must exceed the stage of container to place itself intro object of art: you look at it, you touch it, you carry it...



          Intim legată de câteva evenimente care vizau lumea modei, a designerilor şi a tendinţelor, viaţa lui Jean Paul Gaultier poartă amprenta personalităţii sale boeme şi şarmante. Atitudinea, bunul gust, rafinamentul şi eleganţa sunt doar câteva repere care definesc creaţiile celui amintit anterior, creatorul francez de haute couture care a revoluţionat mapamondul prin piesele de modă deosebite, însă remarcabile prin ingeniozitatea ideilor în sine.
          Extraveganţa, opulenţa, excentricitatea şi originalitatea sunt doar câteva caracteristici ale celui care a impus în moda internaţională caracterele fantasmagorice, dar uluitoare prin puterea de transmitere.
Începuturile sale vorbesc despre un tânăr timorat şi copleşit de prezenţele feminine care îl înconjurau. Încurajat fiind de apropiaţi să îşi trimită schiţele către designerii cu greutate din lumea fascinantă a modei, Gaultier acceptă provocarea şi spre marea lui uimire este acceptat de creatorul de modă, Pierre Cardin, acesta din urmă, impresionat fiind de talentul nativ al junelui plăsmuitor de creaţii care mai de care fabuloase. Astfel începe cariera lui Paul Gaultier, în calitate de asistent. Ascensiunea sa a fost una fulminantă, căci în anii ’70 apare prima sa colecţie individuală. Un singur aspect a atras atenţia specialiştilor: creaţiile sale relevau anticipat tendinţele anilor ’80, astfel că a fost considerat o perioadă însemnată bad boy-ul modei franceze. 




          Această „prevestire” a dispoziţiilor în materie de modă i-a adus lui Gaultier faima. Faptul că anticipa cursul modei, evoluţia ei şi poziţionarea într-un viitor apropiat au fost ingredientele care i-au adus succesul şi reputaţia în acest sector de activitate. Poate că tocmai curajul de a propune, inova şi crea piese vestimentare care ies din tipare şi din linia clasică a celor obişnuite reprezintă reţeta succesului în această lume a rafinamentului şi bunului-gust.
          Tânărul Gaultier era interesat încă de la începuturile sale de lumea modei: fugea de la şcoală şi îşi petrecerea marea majoritate a timpului în casa bunicii sale (ulterior mentor şi model în întreaga sa cariera, o femeie pe care a venerat-o până în ultimele ramificaţii), care era o croitoreasă şi o ghicitoare în cărţi de tarot iscusită; îi plăcea să asculte ultimele rumori legate, pe fundalul cărora îşi creiona modele de rochii şi în general, toată suita de piese vestimentare. Aşa cum spuneam mai sus, a fost încurajat de apropiaţi să îşi trimită schiţele celor care dădeau tonul în modă: mai întâi, Pierre Cardin, apoi Jacques Esterel.




          După un adevărat periplu în lumea modei, el reuşeşte să obţină resursele necesare pentru a îşi lansa propria colecţie de obiecte vestimentare haute couture, atât de aclamată şi de lăudată de varii specialişti, necunoscători în domeniu sau pur şi simplu admiratori ai ideilor ingenioase care revoluţionau la propriu noţiunea de vestimentaţie în epoca respectivă.
         Apoi, cariera sa, care deja promitea mult, începe să prindă contur în adevăratul sens al cuvântului: anii ’90 îi anunţă ascensiunea, o dată cu turul internaţional al Madonnei, numit „Blonde Ambition”, Gaultier îi creează artistei un aparent banal sutien, având cupele în formă de con. Însă prin acest obiect şi-a adus aportul în mod decisiv, căci mulţi alţi creatori de modă au preluat acest model de lenjerie intimă, adaptându-le în diferite situaţii, precum spectacole, baluri, tururi mondiale de muzică şi toate derivatele lor.
        Jean Paul Gaultier creează, pe rând haine pentru formaţia Queen, Madonna, Marlilyn Manson (pentru videoclipul Golden Age), Kylie Minogue (pentru turneul KYLIEX 2008), filmele The Fifth Element, The Cook, The City of Lost Children. 




        În aceaşi perioadă câştigă numeroase premii, printre care premiul pentru Designerul Francez al Anului şi alte câteva nominalizări, printre care amintim premiul la Festivalul Cezar pentru Cele Bun Costume, în filme cu caracter fantastic, horror şi premiul pentru filmul The City of Lost Children.
        Creaţiile sale bizare şi excentrice au reprezentat cheia succesului în modă. În acest sens, putem aminti fustele pentru bărbaţi din anii ’80, sub sloganul „ Et Dieu créa l'Homme" (n.r “Şi Dumnezeu a creat omul”).
În imaginile alăturate se regăseşte un costum, cu modele futuriste, care apare în 1999 în filmul menţionat sub fotografie, iar 10 ani mai târziu două cântăreţe aflate pe culmile gloriei şi faimei, poartă costume similar celor din film. O dovadă în plus că tendinţele revin şi nu ţin cont de prejudecăţi.
Pe lângă veleităţile sale în materie de modă, Gaultier este şi un creator de parfumuri. Primul a apărut în anul 1993, Classique, iar parfumul Le Male ajunge sa fie numărul unu în Europa.


Scenă din filmul The Fifth Element







Lady Gaga şi Rihanna, în costume inspirate din filmul omonim, 10 ani mai târziu.

             În ceea ce priveşte actualitate, creatorul amintit pare că se reinventează de fiecare dată, însă nu îşi uită originile: recent, a lansat o colecţie. Astfel, prima parte a prezentării este cumva o odă pentru anii 1990, se prezintă modele de salopete din denim purtate cu maiouri scurte în stil bustieră. Acesta avea să fie doar începutul, un semn că Gaultier aduce pe scenă prin corsaje şi conuri, talia de viespe râvnită de orice femeie. Corsajele şi conurile apar în nuanţe de kaki, alb, piersică, lămâie, oranj şi roz, totul satinat.  Forma conică preferată mereu de creator apare în noua colecţie folosită pentru a crea volum artistic: conurile stil lenjerie, create de drapaje riguroase apar pe şolduri, pe umeri pentru a completa o jachetă cu mâneci scurte. O ţinută pentru seară din colecţia primăvară-vară 2010 Jean-Paul Gaultier a fost  compusă dintr-un minunat sacou tuxedo din satin alb, sutien conic şi cingătoare cu jartiere purtată ca fustă, o altă semnătură a designerului.







Marele final al prezentării le-a adus pe podium pe cele 40 de modele într-o defilare spectaculoasă de lenjerie intimă:  corsete, jartiere, sutiene conice, dresuri şi ciorapi până la genunchi, toate în nuanţe satinate de pietre preţioase. Show-ul a demonstrat încă o dată măiestria lui Gaultier, geniul lui atunci cînd vine vorba de senzualitate şi provocare în vestimentaţie.






                        Andreea Gurban



Tendintele anului 2012






         Cu bune, cu rele, cu vise implinite sau cu dorinte spulberate, cu amintiri frumoase care ne vor ramane pentru totdeauna intiparite in memorie sau cu lucruri pe care, fie ca am vrut, fie ca nu, le-am uitat deja, anul 2011 a trecut mai repede decat ne-am fi asteptat.
         Un 2012 ne asteapta cu previziuni destul de sumbre dar cu noi sperante pentru viitor si cu 366 de zile (da, luna februarie a acestui an are 29 de zile) in care avem sansa de a duce la bun sfarsit chiar si cele mai indraznete rezolutii.
         Ca de fiecare data, imediat dupa ce nebunia sarbatorilor s-a incheiat, devenim din ce in ce mai preocupate de ceea ce se va schimba in noul an. Un nou an aduce dupa sine un nou sezon si, sub ochii nostri, hainele care pana acum o saptamana umpleau rafturile magazinelor au trecut rapid la sectiunea SALES, retrase sub umbra noilor tendinte.
         Inainte insa de a ne cumpara primele haine din colectiile de primavara, ar fi bine sa cunoastem noile tendinte si previziuni pe care designerii le-au lansat pentru 2012. Unele sunt o continuare fireasca a tendintelor cu care ne-am obisnuit deja, insa unele sunt cu totul noi si neasteptate. Tocmai de aceea, vom face o trecere in revista a tendintelor pe care le vom intalni in noile colectii vestimentare.


 1. Neon / color block 
 Culorile solide, indraznete, pe articole cu o croiala simpla fac orice tinuta simpla sa arate glam.
 Asociaza si tu culorile tinutei tale in cel mai creativ mod posibil si vei avea garantat o zi mult mai frumoasa!
 De retinut: pentru un color block reusit evita sa folosesti mai mult de trei culori intr-o tinuta.


 

Nanette Lepore, Ruffian, Peter Som


2. Retro 
Primavara aceasta accentul cade pe spiritul optimist specific anilor '50 - '60. Inspira-te din serialul Mad Men si poarta haine chic, elegante si feminine pe care le poti accesoriza cu bijuteri de inspiratie baroca, cercei si coliere cu pietre, manusi si pantofi cu varf ascutit.


Dolce Gabbana, Jil Sander, Prada 


3. Camasa 
Cu maneca lunga sau scurta, lasata afara sau bagata in fusta/pantalon, camasa este must-have-ul anului. Piesa cheie a acestei tendinte este "the shirtdress", acea rochie cu nasturi de sus pana jos. Poart-o cu o curea sau alege varianta cambrata.



Celine, Givenchy, Aquilano E Rimondi


4. Siluete atletice
Poate ca de vina sunt Jocurile Olimpice ce vor avea loc anul acesta la Londra pentru faptul ca designerii au impanzit podiumurile de moda cu articolele sportive. Fuste si bluze din materiale perforate, jachete si hanorace cu gluga, si pantaloni de inspiratie motocross sunt articolele sport pe care le vei purta anul acesta. Accesorizeaza-le cu ochelari cu ochelari cu rame groase in culori neon, poarta o geaca de piele peste si daca esti adepta gentilor mari (ca si mine de altfel), alege o geanta sport sau un rucsac.





Alexander Wang, Stella McCartney, Alexander Wang




5. Texturi crosetate
Totul tine de detalii. Designerii s-au jucat cu o varietate de modele, dand viata texturilor crosetate. Accesorizeaza-le cu bijuterii aurii, cercei candelabru si bratari, pentru a accentua aerul boho al articolelor crosetate.





Alberta Ferretti, Proenza Schouler, Dolce & Gabbana








6. Imprimeuri cu pasari
Designerii au utilizat lebede, fazani la papagali si pasari colibri in imprimeurile anului acesta, pe care fie le-au dispus in linii fine, pline de gratie fie le-au plasat in adevarate repezentari 3D pe piept si pe umeri. Cu toate acestea, bird print-ul este un must have!



Giles, Manish Arora, Marc by Marc Jacobs



7. Culorile pastel
Daca culorile neon sunt mult prea puternice pentru tine, le poti inlocui cu succes cu romanticele culori pastelate. O recomandare: pentru o tinuta in nuante pastel alege pantofi din piele lacuita.



Prada, Lanvin, Louis Vuitton



8. Safari/Tribal
Kakiul, animal printul si imprimeurile tribale vor fi purtate anul acesta in combinatii ce aduc aminte de piei exotice, safari in jungla africana sau de auriul nesfarsitei Sahare. Accesorizeaza aceste tinute cu sandale cu franjuri si curele si cu bijuterii si genti de inspiratie etnica.



Michael Kors, Marni, Michael Kors



9. Imprimeuri indraznete
Explozie de culori, de imagini, de imprimeuri ne demonstreaza ca niciodata nu e prea mult! Anul acesta, cele mai indraznete imprimeuri sunt cele care vor iesi castigatoare. Indrazneste sa le porti dar pastreaza lucrurile simple la nivelul accesoriilor si lasa printurile sa vorbeasca!




D&G, Dries Van Noten, Dolce&Gabbana 


10. Peplum
A devenit popular in anii 40', si-a gasit locul inapoi in tendinte in anii '80 iar in 2012 peplumul s-a intors pentru  a suferi o abordare moderna. De la jachete din piele peplum-inspired la fuste, bluze si rochii cu micul volan atasat, vintage-ul nu a mai aratat niciodata atat de versatil.




Jason Wu, Givenchy, Jason Wu


                      Irina Alina Sandu




Topshop sau cum să devii nemuritor pe piaţă


           


        …pentru cei care au citit titlul şi s-au entuziasmat la gândul că în continuare vor revizui statistici financiare şi politici de marketing, îmi pare rău. Lucrurile acestea mă deprimă grozav şi întâmplarea face să am chiar o zi foarte bună. Pentru ceilalţi, care au crezut că acest articol este despre nemurirea pe care ţi-o oferă cumpărăturile de la TOPSHOP, nu-mi pare rău. Îşi merită soarta.
                        Înfiinţat în 1964 sub cuprinzătoarea denumire Peter Robinson’s Top Shop, firma se revendica drept un furnizor de articole vestimentare pentru segmentul youth. Prima fabrică a apărut în orăşelul Sheffield, însă, de atunci şi până acum, hainele TOPSHOP au trecut oceanul, îmbrăcând aproape toată lumea bună a planetei, printre care, desigur, noi nu ne aflăm. Alături de Dorothy Perkins, despre care v-am vorbit data trecută, Burton şi Miss Selfridge, constituie grupul Arcadia, al cărui deţinător unic este atât de controversatul şi prea puţin verdele Philip Green. Nu o dată luxosul magazin de pe faimoasa Oxford Street a fost mâzgălit cu vopsea lavabilă şi vă asigur că de cel puţin două ori în ultimii ani au avut loc proteste în faţa reprezentanţei retailerului, acuzaţiile aduse fiind variate, de la practicarea unei politici neloiale a preţurilor şi până la suprataxarea produselor comercializate. Cu toate acestea, TOPSHOP nu a scăzut nici în popularitate, nici în prosperitate, deşi ziarele londoneze de la vremea respectivă se pregătiseră să-i cânte marşul mortuar. Atenţia posibililor cumpărători a crescut în mai 2007, când conducerea TOPSHOP a anunţat o colaborare cu modelul de talie internaţională Kate Moss. 




                     La scurt timp de la apariţia în vitrine a primilor copii „TOPMOSS”, mămica a fost fotografiată prizând cocaină şi lucrurile au luat-o pe o traiectorie nedorită, însă colaborarea a fost reînnodată, iar acum Kate le zâmbeşte tuturor de pe pagina oficială a companiei britanice, enumerând, bineînţeles, binefacerile multiple ale fructuoasei colaborări.
                    Dacă avem o privire de ansamblu a companiei, să trecem la lucrurile care ne interesează cu adevărat, deoarece dincolo de scandalurile de presă ale TOPSHOP, orice femeie din lume e interesată de preţuri. Ar trebui să ştiţi, aşadar, că ele nu sunt cu mult diferite faţă de cele practicate de Dorothy Perkins, semn că echipa care se ocupă de marketing şi promovare are ceva tragere de inimă. În primul rând, grila de prezentare enumeră, pe lângă bătrânele rubrici dedicate hainelor, accesoriilor şi pantofilor, câteva mici surprize. Există o entitate specială care vă poartă spre secţiunea Designers&Collections (pentru cele mai puţin iniţiate, care nu ştiu cum să se îmbrace. Tot pentru ele, TOPSHOP a pregătit un LookBook, de unde puteţi „fura” câteva combinaţii- în sensul de idei; nu vă gândiţi la prostii!).
                   Tot o surpriză părea a fi şi linkul către blogul insideout.topshop.com, însă nu mică mi-a fost dezamăgirea. Ai zice că, la câţi bani au băgat în promovare, puteau să mai scoată o sută de lire lunar şi să o plătească pe o tipă de liceu să ţină un blog mai în firea lui! Practic, informaţia vine sub forma unui cârnat interminabil şi mai puţin atractiv decât cel cu care a intrat Oprescu în Cartea Recordurilor. Nu salut nici griul omniprezent şi nici pozele inexpresive postat în loc de informaţii reale. Dar atât despre blog. 




                  O surpriză plăcută a fost rubrica de make-up, probabil cea mai bine organizată din întreg site-ul, cu informaţii detaliate şi idei de conbinare a produselor pentru un rezultat cel puţin decent. De asemenea, intraţi şi în GiftShop, sunt lucruri interesante şi majoritatea au reduceri substanţiale. Un lucru mai am de spus înainte să vă vorbesc despre haine. Cred că cei de la TOPSHOP au dat casting pentru cele mai inexpresive modele înainte să le aleagă pe cele care să-i promoveze produsele. Am răsfoit al lor LookBook şi am avut o permanentă stare de angoasă şi nu mă refer la una sexy, a la Nietzsche, ci una nasoală. Mi-aş fi dorit să nu le apară şi chipul în poze. E o răutate, dar unde-am ajunge dacă am fi cu toţii buni? 




                         Good. Haine, da! La acest capitol, TOPSHOP stă superb, sublim şi indubitabil regeşte. Mai toate reducerile la articolele de sezon sunt de 50% , iar oferta este pe toate gusturile şi ar putea cu brio să facă faţă oricărei exigenţe vestimentare. Rochii şi fuste de toate mărimile, culorile, materialele, modelele şi tot ce mai vreţi voi, plus accesorii cu care să le puteţi potrivi. Brandurile care vi se propun sunt aproape profane, aparţinând unor designeri tineri sau despre care, oricum, nu se ştiu foarte multe lucruri. Genţile, eşarfele, mănuşile, arată impecabil, au preţuri acceptabile şi nu se limitează pe un anumit trend, lucru care m-a bucurat din prima. De asemenea, apreciez faptul că, dacă pui cursorul pe un obiect, îţi apar în detaliu imprimeul, ţesătura şi culoarea.
                        Dacă ar fi să am ceva de obiectat, m-aş opri la colecţia lor de paltoane, prea puţin diversificată şi bătrânicioasă. Ştiu că animal print-ul e o tendinţă de care pare că nu o să scăpăm prea curând, însă cei de la TOPSHOP parcă au făcut un cult pentru imprimeul în cauză. Li se mai poate reproşa lipsa de subtilitate în croiala paltoanelor şi lipsa de curaj în a veni cu oferte care să-i decupeze din rândul celorlalţi retaileri britanici. La acest capitol, cei de la DP sunt net superiori. 





                     Vă spuneam data trecută că m-am săturat să văd platforme şi că aproape am făcut alergie la ele. Ei bine, dacă e în trend, nu are cum să nu apară şi pe site-ul TS, aşa că nu am avut decât să îndur până la ultima pagină. Măcar propunerile lor sunt fun şi se vede redirecţionarea capitalului pe acest segment. Ca şi în cazul DP, colecţia de ghete biker pare să fie marea coordonată a sezonului. Fără să imite în niciun fel creaţiile firmei mai sus menţionate, cei de la TS vin cu propuneri foarte fresh, inspirate din zbuciumul anilor ’80- ’90 (pe care i-au trăit britanicii, nu noi. Din moda statelor ex-comuniste nu se mai inspiră azi decât chinezoaicele care asamblează blugi pe vapor).




                    M-am bucurat să văd că designerii TS şi-au concentrat atenţia în sensul creării unor umbrele mai de doamne-ajută şi că le-au reuşit douăsprezece astfel de modele. Nu am nimic de comentat nici în privinţa etuiului, destul de neelegant, dar măcar l-au mai înfrumuseţat cu o fundă. Nici bijuteriile nu sunt realizate de designeri cunoscuţi, însă completează destul de bine imaginea pe care vrea să o promoveze firma. Bucuria cea mai mare pe care am avut-o, însă, a venit de la rubrica Hats, unde, doamnelor şi domnilor, fluieraţi din fluiere şi bateţi din palme, chiar am dat peste pălării în firea lor. Pe lângă obişnuitele căciuli. Simplul fapt că noi, românii, avem termeni diferiţi pentru pălărie şi căciulă, mă face uneori să mă cred mai british decât britanicii. Apoi îmi aduc aminte să Libanul are magazin TOPSHOP, iar noi nu.
         Dacă nu v-aţi plictisit deja, ar fi cazul să vă răsplătesc: TOPSHOP oferă o reducere de 10% tuturor studenţilor pe parcursul întregului an.  Vă descurcaţi voi.
                            Wishful thinking via TOPSHOP  :p

 




                Irinel Prisăcariu




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...